مجله زیبایی شناسی بهار

هنر ، طبیعت ، سفر ، پوست ، کتاب

مجله زیبایی شناسی بهار

هنر ، طبیعت ، سفر ، پوست ، کتاب

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

توری مش کاربردها، ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته

معنای واقعی گاهشماری چیست

گهگاه در اخبار شنیده اید که برای مثال در فلسطین یک کارگاه زیر زمینی باستانی یافت شد یا همین اواخر که در اطراف ماسوله و روستاهای تاریخی آن چندین اثر باستانی چند هزار ساله کشف شد. با کشف این آثار باستانی و تلاش برای سالم ماندن انها پروسه تخمین زدن زمان آن شروع میشود. به رویدادی که در آن تاریخ را با یک اثر یا یک واقعه هماهنگ می  کنند گاهشماری می گویند. گاهشماری علمی که در آن از ریاضیات ، حساب و فیزیک استفاده می شود به انگلیسی Chronology معنا می شود و گهگاه به آن جانمایی رویدادها می گویند. 

 

کاربرد گاهشمار در ایران و جهان

از زمانی که انسان موفق به شناخت موجودیت خود شد زمان را نیز شناخت و پس از آن برنامه ریزی را برای روزهای آینده خود آغاز نمود. از ایران باستان گرفته تاکنون انواع گاشماری ها اعم از گاهشماری بابلی ، گاهشمار اوستایی ، گاهشمار زرتشتی ، گاهشمار هجری قمری و گاهشماری خورشیدی رواج داشته است. در سراسر جهان نیز گاهشماری هایی موسوم به گاهشماری نجومی ، چینی ، گاهشماری عبری ، هندو ، میلادی ، ژولینی و گاهشماری قبطی معمول بوده است. که در تعداد روزها ، ماه ها و حتی فصول با یکدیگر متفاوند.

 

اما معنای لغوی سالنامه چیست

نیاز انسان به زمانبندی از روزهای دور آغاز شد، از زمان هایی که زندگی اجتماعی و فعالیت او در زمینه کشاورزی آغاز شد. از میان تمام تقویم ها اعم از شمسی، قمری، میلادی و سایر آنها این تقویم قمری بود که برای بار نخست به کمک انسان آمد. بعد از آن تقویم خورشیدی بود و برای ما در نهایت بهترین تقویم شمسی بود که توسط ستاره شناسان اختراع شد.

 

تاریخچه استفاده از تقویم و سالنامه

تاریخچه ی استفاده از تقویم به سی هزار سال پیش برمی گردد. اهالی مصر از چهار هزار سال پیش از میلاد اولین گروهی بودند که از تقویم شمسی استفاده کردند. قوم بابل نیز اولین کسانی بودند که سال را به دوازده ماه که هر ماه سی روز داشت تقسیم کردند. این مردم طی تجربه و گذشت سالیان متوجه ایراداتی شدند. آنها دریافتند که اختلاف تقویم‌شان با فصل ها یعنی بهار و تابستان، پاییز و زمستان زیاد شده در نتیجه در تقویم بر تعداد ماه ها افزودند. تقویم ژولینی در دوره ی ژولیس سزار اختراع شد. او که در در سال 45 پیش از میلاد می زیست با همراهی دانشمندی که به علم ستاره شناسی واقف بود تقویمی ساخت. که در آن برای نداشتن کسری هر چهار سال یکبار به طول سال یک روز اضافه می شود تا این اختلاف از بین برود. سالی که یک روز بیشتر از سایر سال ها داشت را کبیسه نام گذاری کرده اند.

 

کاربرد سالنامه در عصر حاضر چیست؟

در ایران کلمه ی سالنامه طی یک صد سال گذشته معادل کلمه ی سررسید مورد استفاده قرار می گیرد، اما نه سررسید به معنای سر رسید موعد قرارداد یا دسته چک! بلکه سررسید دفتری است عموما با جلد چرم که البته سالنامه های جدید را از انواع متنوع پارچه ها تهیه می کنند. مانند گالینگور، ترمو و پارچه های رنگی دیگر که در برگه های ابتدایی و انتهایی آن، یا یکی از این دو تقویم یک سال جاری چاپ شده است. از آنجایی که محبوبیت و کاربرد آن برای هدایای تبلیغاتی پررنگ است، با گذشت زمان بر تنوع سررسید ها افزوده شده است. برگه های داخلی سالنامه ها حاوی اطلاعات کاملی می باشند که مورد نیاز هر فرد در طول سال می باشد. سالنامه(سررسید) دارای برگه های زیادی است که علاوه بر داشتن تقویم، از آنها برای یاداداشت نویسی، رویداد نویسی، تبلیغات شرکت ها، نمایش لوگو و برند، اطلاعات شرکت ها استفاده می شود.

 

سالنامه(سررسید) برای چه افرادی مناسب است؟

برخلاف گاهشمار که عموم مردم با آن سر و کار ندارند و عده ی اندکی که شامل دانشمندان، تاریخدانان و تاریخ نویسان، زمین شناسان و باستان شناسان هستند از آن استفاده می کنند سالنامه برای همه مورد نیاز است. یک سررسید را در دست یا محل کار یک دانشجو ، پزشک ، منشی ، دستیار ، خبرنگار ، کارگردان و تهیه کننده ، کارمندان شرکت ها ، تیم بازاریابی ، تیم فروش و تقریبا همه ی جامعه مشاهده می نمایید که در حال بهره جویی از آن هستند. یک سالنامه دارای یک تقویم است که در تمامی برگه های ان مشاهده می شود و با فضای زیبا و جذاب نوشتاری که دارد دارای مزایای فراوان است.

 

نویسنده: بهار بیگی

 

 

  • مجله زیبایی شناسی بهار